» » Cara Hilangkan Stretch Marks

Cara Hilangkan Stretch Marks

posted in: Shaklee | 2

Assalamualaikum.

Stretch marks merupakan igauan paling menakutkan bagi ibu-ibu mengandung. Lebih-lebih lagi bagi ibu yang baru pertama kali mengandung. Mesti ternanti-nanti samaada akan dapat stretch marks atau tidak. Macam Mama dulu, masa mula-mula mengandung memanglah tak ada stretch marks. Tapi bila dan di akhir-akhir kehamilan, garis-garis tu dah mula muncul walaupun sapu ‘B** O**’ tiap-tiap hari. Makin lama makin banyak pula yang muncul, dan jadi makin melarat. Stress dibuatnya! Hehe.

Apa sebenarnya stretch marks ni? Dan apa penyebabnya? Mari sambung baca ye. Stretch marks ini merupakan garis-garis putih yang muncul pada permukaan kulit yang meregang dalam masa yang singkat sehingga menyebabkan kulit kehilangan elastisitinya. Ianya selalu muncul bila berat badan sesorang bertambah, dan bagi ibu hamil pertambahan berat badan ini makin ketara pada trimester kedua dan trimester ketiga. Sebab itulah masa awal kehamilan kulit masih nampak cantik, tapi bila stretch marks dah muncul, paham-paham sendiri la ye. Hehe.

Untuk lebih faham lagi mengenai stretch mark, jom baca petikan ini yang diambil dari blog MamaCery.

Kulit terdiri dari tiga lapisan, lapisan paling dalam disebut subcutaneous, lapisan tengah dermis dan yang paling luar epidermis. Terjadinya stretch mark adalah pada lapisan dermis. Lapisan ini dipenuhi dengan pembuluh darah, sebenarnya lapisan ini terbuat dari jaringan elastis, namun bila tubuh membesar dalam waktu singkat, saraf ini akan melemah dan akhirnya pecah akibat kulit yang menipis. Stretch mark banyak terdapat pada wanita berkulit gelap karena mereka lebih banyak menghasilkan melamin. Stretch mark tak bole dihilangkan tapi mampu utk dikurangkan dgn pengambilan makanan (sayur2an,buah2an,), pengambilan air yg byk dan boleh juga sapu pelembab utk menjaga elastik/kekenyalan kulit.

Masa tengah mengandung, kita redha je la kan dengan stretch marks yang bermaharajalela tu. Tapi bila dah bersalin dan dah habis berpantang, mesti rasa  nak cuba hilangkan kesan degil ni. Nak-nak lagi bila tengok diri sendiri depan cermin. Rasa nak menangis je kan? Huhu. Mama faham, sebab Mam pun mengalaminya.

Antara petua lama yang boleh dicuba adalah seperti dibawah:

Bahan yang diperlukan: 1 sudu teh kapur sirih, 1 sudu teh air limau nipis, 20 titik minyak kayu putih

Cara: Campur bahan-bahan di atas sehingga sebati. Sapu pada tempat yang bermasalah. Amalkan selama beberapa minggu secara konsisten.

Ataupun kalau malas nak sapu-sapu ni, anda boleh cuba Energizing Soy Protein (ESP). Ianya merupakan sumber protein yang diperlukan oleh tubuh kita untuk pembaharuan sel. Selain itu, ESP juga boleh membantu memberi tenaga sepanjang hari dan memberi rasa kenyang. Mama dah cuba, dan memang nampak perubahan pada stretch mark di perut ni. =)

esp shaklee

 

Untuk tempahan, hubungi Mama di nombor ini:

MamaBard 013-3876903


Ataupun isi borang di bawah untuk menghantar emel kepada Mama:

Dengan menjadi ahli Shaklee berdaftar, anda akan mendapat diskaun sebanyak 20-25% untuk setiap produk. Dan jika anda mahu berbisnes Shaklee, terdapat banyak lagi kelebihan yang akan anda dapat.

Untuk mendaftar, sila klik gambar di bawah untuk maklumat lanjut.

daftar ahli shaklee

Portfolio MamaBard

2 Responses

  1. Izzuddin Fauzi
    | Reply

    Oooo.. Rupanya boleh hilangkan… Nak juga cuba nanti…
    Izzuddin Fauzi recently posted..Abaikan DiGi WWWOW AwardMy Profile

  2. jal
    | Reply

    stretch mark ni mcm kena cakar ngan harimai ke, kalau yer saya pon ada gak dekat lengan dua belah pulak tu hahah
    jal recently posted..Kepentingan Social Media Bagi Seorang BloggerMy Profile

Leave a Reply

CommentLuv badge