» » Lawak Tiga Anak Muda

Lawak Tiga Anak Muda

Assalamualaikum.
Eh apasal muka ketat semacam je tu? Tensen eh? Hah, meh sini saya kongsikan satu lawak yang disebarkan melalui emel. Tak tahulah korang pernah baca ke tak. Dan saya pun tak tahu kalau blog lain dah keluarkan pasal lawak ni. Tapi saya just nak kongsikan je dengan readers blog ni. Dalam berlawak, tetap ada mesej di sebaliknya, OK?

Di sebuah kg ada 3 org remaja yg suka lepak. Sorang tu nama dia Ali,sorang tu Budin dan sorang lagi Ciko.. Aktiviti seharian depa ni menyebabkan tok imam tak senang duduk. Pd satu hari tok imam tu dtg dg niat nak tarbiyah depa ni. 

Maka berlakulah bbrp insiden cabar-mencabar. Tok imam tu cabar si mangkuk 3 ekor tu ke surau waktu Maghrib nnt. 

Si Alipun berkata, “Tok imam ingat kami ni jahil sangat ke? Takpa, nnt kami buktikan yg kami bkn la jahil sgt spt yg disangkakan” . 

 


Maka apabila hampir masuk waktu Maghrib pegilah malaun 3 ekor tu ke surau. 

 


Tok imam pun suruh Ali azan.. Tanpa berlengah terus je Ali azan, “Allah Ta’ala… Allah Ta’ala…” Dg segera tok imam merampas mikrofon drp Ali & menyuruh tok bilal azan semula. Terselah kejahilan Ali. 

 


Selepas iqamat, masa nak sembahyang tok imam pun mengangkat takbiratul ihram. Tok imam pun satu hal, angkat sekali x khusyuk, angkat 2x pun x khusyuk jgk lg.. 

 


Masuk je kali ketiga, Budin panggil tok imam. “Tok, tok duduk kat belakang, biar saya jadi imam.” Tok imam pun undur le ke belakang. 

 


Budin pun angkat le takbiratul ihram. “Allahu akbar!” Maka para makmum pun ikut angkat takbiratul ihram & memulakan solat. Tiba2 je si Budin ni pusing ke belakang dan berkata, “Aa, tengok! Sekali jee tokkkk!!” 

 


Lalu batallah solat Budin. Yg lain2 pun ikut berenti sambil ketawa terbhk2.. 

 


Tok imam pun mintak pulak si Ciko jadi imam. Si Ciko pun terus ke depan jadi imam solat tersebut bermula dari takbir sampai le habis sembahyang. Siap dg wirid2nya sekali. Punyalah respek tok imam kat si Ciko niii… 

 


Lepas solat, tok imam pun puji-memuji leee si Ciko ni… Tapi dgn bongkaknye si Ciko berkata, 

 


“He hee, itu belum ambil wuduk lagi tu.Kalau tak, lagi dassat aku semayang tok!!!! He heee…” 

 


Tok imam pun terkedu & terpana…  

 


p/s : jgn lupa ambil wuduk sblm solat , hormati org lebih tua & berpengalaman

Leave a Reply

CommentLuv badge